Basisschool

Kindcentrum Reuzepas

Onze missie

Onze school wil kinderen voorbereiden op de huidige en toekomstige maatschappij door ze kennis, vaardigheden en talenten te laten ontwikkelen, in een veilige en stimulerende omgeving.

Onze visie

In onze visie schetsen we onze stip op de horizon, onze toekomstdromen. Dit laten we u zien door middel van onze actuele ontwikkelingen.

Een positief en veilig schoolklimaat is een voorwaarde voor de ontwikkeling van kinderen. Onze school gebruikt de van oorsprong Finse KiVa-methode om de sociaal-emotionele groei te stimuleren, pesten tegen te gaan en iedere leerling een rol te geven binnen de groep. Dit draagt bij aan een respectvolle en veilige schoolomgeving. We ontwikkelen kinderen tot zelfbewuste wereldburgers met vertrouwen, verantwoordelijkheidsgevoel en respect. In de groepen 5 t/m 8 werken we het SterkWerk-programma (onderdeel van KiVa), waarin leerlingen rollen krijgen om verantwoordelijkheid te nemen, pro-sociaal gedrag te tonen en te werken aan samenwerking, hulpvaardigheid en het benutten van talenten.

Op basisschool Reuzepas zien we ouders als betrokken partners in de opvoeding en ontwikkeling van hun kind. Samen zorgen we voor een stevige basis, waarin ieder kind zich veilig en gezien voelt. We vinden het belangrijk om in gesprek te blijven met ouders, als sparringspartner en als team rond het kind. Ouders en school hebben samen een voorbeeldfunctie voor de kinderen: wat wij voorleven, nemen zij over. We waarderen het als ouders actief meedenken of meehelpen, bijvoorbeeld via de oudervereniging, MR of als lunchouder. Ook moedigen we aan om thuis aan te sluiten bij wat kinderen op school leren. Waar nodig bieden we materialen of tips om hierbij te helpen. Zo trekken we samen één lijn, in het belang van uw kind.

Reuzepas biedt effectief en betekenisvol onderwijs. Dat betekent dat we duidelijke streefdoelen stellen en zorgen dat kinderen leren wat ze in de praktijk kunnen toepassen. We maken hierbij gebruik van het EDI-model (Expliciete Directe Instructie), dat structuur en duidelijkheid biedt aan zowel leerkrachten als leerlingen. In de ochtend ligt de nadruk op de basisvakken: rekenen, taal, spelling, lezen en begrijpend lezen. Door middel van expliciete instructie krijgen alle kinderen dezelfde basis aangeboden. Daarna differentiëren we, zodat ieder kind kan werken op zijn of haar eigen niveau. Leerlingen die snel begrijpen wat er wordt uitgelegd, kunnen eerder zelfstandig aan de slag. Zo houden we het onderwijs passend en doelgericht.

Onze kerncijfers

9 groepen

Onze school bestaat uit dit schooljaar uit 9 groep. Verdeeld over groep 1 t/m 8.

169 leerlingen

Wij verwelkomen elke dag 169 unieke leerlingen op onze school.

18,8 leerlingen per groep

We streven er naar dat onze groepen niet groter zijn dan 20 leerlingen.

Gegevens schooljaar 2025/2026

Leerling kijkt in de verte

Ons onderwijs

Organisatie

Sporten en bewegen vinden we heel belangrijk voor kinderen. Op onze school gaan alle leerlingen van groep 1 en 2 elke dag naar de speelzaal op school of spelen ze buiten. De groepen 3 t/m 8 hebben minstens anderhalf uur gym per week in 2 lessen in de gymzaal aan de Gounodstraat. De gymlessen worden voor groep 1 t/m 8 gegeven door een vakleerkracht van Ecsplore. Daarnaast hebben we recent de speelplaats zo ingericht dat het kinderen in de pauzes uitdaagt tot meer bewegen en zorgen de leerkrachten tussen de lessen door regelmatig voor extra beweegmomenten.

Groepen

Onze leerlingen worden op de volgende wijze gegroepeerd: ze zitten in leerstofjaarklassen op basis van leeftijd, en daarnaast kunnen ze ook deel uitmaken van combinatiegroepen waarin twee of meer leerjaren worden samengevoegd, zoals bijvoorbeeld groep 3/4. Benieuwd naar onze huidige groepsindeling? Bekijk hier onze groepen.

Onderwijstijd

Onder onderwijstijd verstaan we de uren in een week waarin de leerling aanwezig is op school. De invulling van onderwijstijd kan variëren per school. Kinderen hebben recht op een toereikend aantal uren onderwijs.

Groep 1 heeft wekelijks les van maandag t/m donderdag. Groep 2 t/m 4 gaat van maandag t/m donderdag naar school en op vrijdagochtend tot 12:15 uur. Groep 5 t/m 8 volgt wekelijks onderwijs van maandag tot en met vrijdag.

In de groepen 3, 4 en 5 hanteren we een circuitvorm, waarbij de klas wordt opgedeeld in kleine subgroepen. De leerkracht begeleidt afwisselend een van deze groepjes, waardoor elke leerling nauwlettend gevolgd kan worden in zijn of haar ontwikkeling.

Van groep 6 tot en met 8 maken we gebruik van weektaken om de zelfstandigheid van onze leerlingen te stimuleren. Dit stelt de leerkracht in staat om met kleine groepen te werken voor instructie of verdieping.

Onze vakleerkrachten

Bewegingsonderwijs

Juffrouw Sanne verzorgt binnen onze school twee keer per week de gymlessen.

Muziek

Elke week krijgen de leerlingen muziekles van Meester Joran.

Natuuronderwijs

Onze school is aangesloten bij GrowWizzKid. Samen met Meester Casper gaan de leerlingen er op uit.

Leerlingen tijdens buitenles

Het team

In ons team zijn zowel fulltime als parttime medewerkers actief. De meerderheid van de leerkrachten vervult een lesgevende rol, maar er zijn ook leerkrachten die deels een ondersteunende functie hebben. Daarnaast hebben we een conciërge, klassenassistenten, twee onderwijscoördinatoren en een directeur in dienst. 

Vervanging personeel

Stichting Triade beschikt over een vervangerspool die wordt ingezet bij ziekte. Alle beschikbare vervangers zijn geregistreerd in een digitaal platform. Hierdoor kan de directeur snel een vervanger op school hebben door digitaal een verzoek in te dienen.

Indien er geen vervanger beschikbaar is, wordt het vervangingsbeleid van Triade geactiveerd. In dat geval zal de school eerst proberen de situatie op te lossen door inzet van ambulant personeel of door groepen te verdelen over andere klassen. Als dit niet haalbaar is, zullen groepen volgens een schema beurtelings naar huis gestuurd worden.

Toetsing

De resultaten en opbrengsten van ons onderwijs worden op verschillende momenten en op diverse manieren gedurende het schooljaar geëvalueerd. Als school hechten we waarde aan het beoordelen van het individuele en groepsgerichte effect van onze inspanningen. Deze evaluaties verschaffen inzicht in de kwaliteit van ons onderwijs: wat verloopt positief en verdient voortzetting, en waar kunnen we verbeteringen aanbrengen.

Voor de leerlingen is het eveneens van belang om tussentijdse resultaten te meten, omdat dit hun motivatie kan vergroten. Het biedt hen de mogelijkheid te zien wat ze al hebben geleerd, terwijl het tegelijkertijd aangeeft waar nog extra aandacht aan besteed kan worden.

Om de kwaliteit te meten en te verbeteren, maken we gebruik van specifieke instrumenten, methodieken en procedures. Deze zijn zorgvuldig ontworpen om ons te begeleiden bij het evalueren en verhogen van de kwaliteit van ons onderwijs, zoals:

  • Methodegebonden: deze toetsen worden op groepsniveau geëvalueerd en resulteren in aanvullend lesmateriaal en/of instructies voor de hoofdvakgebieden rekenen, spelling, begrijpend lezen en technisch lezen.
  • CITO: het leerling volgsysteem primair onderwijs (Leering in Beeld) wordt gebruikt om resultaten te bespreken in groepsbijeenkomsten en met ouders tijdens rapportgesprekken. Conclusies worden op leerling-, groeps- en schoolniveau getrokken, wat kan leiden tot acties en verbeteringen op deze drie niveaus.

Uitstroomprofiel

We streven naar zorgvuldig advies in overleg met ouders. Onderzoek toont aan dat de meerderheid van onze oud-leerlingen het voorgestelde advies voor het Voortgezet Onderwijs succesvol behaalt.

Welke schooladviezen hebben wij aan de leerlingen gegeven?

VMBO-B / VMBO-K
22%
VMBO-K / VMBO-(G)T
27%
VMBO-(G)T / HAVO
24%
HAVO / VWO
22%
VWO
5%

Gegevens zijn gebaseerd over schooljaar 2023-2024.

Gratis schoollunch

Sinds 2021 zetten wij ons actief in voor natuuronderwijs door structureel gebruik te maken van het lesprogramma GrowWizzKid. Dit programma verbindt voedseleducatie, natuur, techniek, duurzaamheid en innovatie op een betekenisvolle en vakoverstijgende manier met de leerlijnen van de basisschool. Ons streven is om deze verbindingen te leggen, waardoor kinderen op een waardevolle manier leren.

Daarnaast tonen onderzoeksresultaten aan dat voldoende beweging en gezonde voeding, zowel op school als na schooltijd, bijdragen aan een betere en snellere ontwikkeling van kinderen. Aangezien sporten en gezond leven niet voor elk kind vanzelfsprekend zijn, zetten wij ons in om gelijke kansen voor alle kinderen te bevorderen. 

Leerlingen tijdens de lunch

Daarom verzorgen wij sinds november 2022 op basisschool Reuzepas drie dagen per week een lunch voor alle leerlingen van onze school. Dit initiatief is ontstaan ten tijde van de acuut oplopende inflatie, waardoor veel levensmiddelen erg duur werden terwijl de lonen niet mee stegen. We zagen dat leerlingen zonder eten en drinken naar school kwamen. Aangezien wij veel waarde hechten aan gelijkheid zijn we als school meteen ingesprongen op mogelijkheid tot geheel verzorgde maaltijd vanuit het Jeugdeducatiefonds. Met financiële ondersteuning zorgen wij er tot op de dag van vandaag voor dat elk kind met een gevulde maag op school zit.

De aangeboden lunches worden op maandag, dinsdag en donderdag verzorgd door een groep vrijwillige ouders van de school en een werkgroep van leerkrachten. Zij zorgen ervoor dat de lunch wordt voorbereid en uitgeserveerd in de klassen en dat elke lunch gevarieerd en gezond is. Daarnaast krijgt elk kind dagelijks een vers stukje fruit in de kleine pauze.

Op woensdag en vrijdag neemt elke leerling zijn eigen gevulde broodtrommel en drinken mee. Op woensdag is namelijk een korte dag en op vrijdag maken we alle overige producten van de week op, zodat we niks onnodig weg hoeven te gooien.

Vertrouwenspersoon

Onze school houdt regelmatig toezicht op de sociale veiligheidsbeleving van leerlingen met behulp van een vragenlijst via SCOL (Sociale Competentie Observatielijst). Tweemaal per jaar vullen leerkrachten observatielijsten in, met aandacht voor onder andere welbevinden en betrokkenheid.

Vanaf groep 5 nemen leerlingen ook tweemaal per jaar de vragenlijst inzake welbevinden en betrokkenheid af, waarbij tevens pestbeleving, pestgedrag en veiligheidsbeleving worden gemeten. De resultaten worden vertrouwelijk besproken en indien nodig worden er passende acties ondernomen. Leerlinggegevens worden niet gedeeld met andere leerkrachten of medeleerlingen.

Binnen onze school werken wij met twee interne contactpersonen. Gaat u liever in gesprek met een onafhankelijke persoon. Dan kunt u terecht bij een van de externe onafhankelijke vertrouwenspersonen van Stichting Triade.

Wat kan een vertrouwenspersoon betekenen?

  • Opvangen als je een vervelende ervaring hebt opgedaan;
  • Naar je verhaal luisteren;
  • Informeren en meedenken over mogelijkheden of procedures;
  • Begeleiding, bijvoorbeeld als je vervolgstappen wilt gaan zetten;
  • Nazorg;
  • Preventie.


U bepaalt zelf waar u behoefte aan hebt. Misschien heeft u alleen behoefte aan een luisterend oor, misschien wilt u daarnaast informatie, begeleiding of andere ondersteuning. Het belangrijkste uitgangspunt hierbij is dat alles altijd in volledige vertrouwelijkheid gebeurt en dat u ons heel laagdrempelig kunt benaderen als u vragen hebt. Het is belangrijk om te weten dat een vertrouwenspersoon altijd naast de melder staat: aan waarheidsvinding of bemiddeling tussen partijen doet een vertrouwenspersoon niet.

Bij wie kan ik terecht?

Schoolcontactpersonen

Laura Tuinman

lauratuinman@triadescholen.nl

Casper Bedingfield

casperbedingfield@triadescholen.nl

Externe vertrouwenspersonen

Amanda Klein

info@prettigwerkenlimburg.nl - 06 44 47 46 92

Patrick

Patrick van Well

pvwell@qccinfo.com - 06 46 63 14 03